Kaan’s Kaashandel heeft dinsdag de deuren geopend als ’s werelds eerste livestream-winkel. Online klanten kunnen er kaas bestellen alsof ze echt in de winkel staan, belooft initiatiefnemer ABN Amro.

De website van de kaaswinkel in Alkmaar is de komende week voorzien van een live videoverbinding, waarmee online shoppers een kijkje in de fysieke winkel kunnen nemen. Ze kunnen daarnaast op de kazen klikken voor meer informatie en ze toevoegen aan het digitale winkelmandje. Verder is het mogelijk om te chatten met de kaasboer, die de vragen live beantwoordt.

Na iedere betaling wordt de kaas voor de camera gesneden en ingepakt. De bestelling wordt vervolgens verzonden met PostNL, waar klanten 4,95 euro aan verzendkosten voor moeten betalen.

ABN Amro wil via het experiment laten zien hoe de online en fysieke wereld naadloos in elkaar over kunnen lopen. De kaaswinkel symboliseert volgens sectorbankier Henk Hofstede de grote groep retailers die het moeilijk vinden om de technologische ontwikkelingen in de sector bij te benen. “Hiermee bieden we zelfstandige winkeliers een frisse kijk op innovatie en hopen we hen te inspireren.”

De livestream-winkel is tot 30 september geopend. “Ik hoop dat de stream store een aanzet is om de online verkoop van onze kazen een flinke impuls te geven”, reageert kaasboer Jan Kaan.
Bekijk een video van de interactieve kaaswinkel op RetailTrends.

Bron: RetailNews